//
Şu anda okuduğunuz...
sağlık, sağlıklı yaşam

Enfeksiyon Hastalıklarından Korunmada Beslenmenin Önemi

DİYETİSYEN DİLAY ÇOPUROĞLU

ENFEKSİYON HASTALIKLARINDAN KORUNMADA BESLENMENİN ÖNEMİ

Besinlerin enfeksiyon hastalıklarındaki önemi göz ardı edilemiyecek kadar büyüktür. Beslenmemize dikkat ederek bağışıklık sistemimizi güçlendirebilir ve mevsimsel enfeksiyon hastalıklarını en hafif şekilde atlatabiliriz.

Özellikle enfeksiyonlara karşı daha duyarlı olan çocuklar, gebeler ve yaşlılar için beslenme daha da önem taşır. Yeterli ve dengeli beslenme gün içinde her besin grubundan yeterli miktarda almakla sağlanır. Böylece ihtiyacımız olan karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineralleri almış oluruz.

Enfeksiyon hastalıklarında en önemli besin ögeleri vitamin ve minerallerdir. Vitamin ve mineraller vücudumuzun bağışıklık sisteminde lenfositler, monositler ve immünglobulinler gibi hücreleri uyararak daha güçlü çalışmalarını sağlar.

Kış aylarında metabolizmayı güçlendirmek için özellikle antioksidan olarak da görev yapan A, C ve E vitaminlerinden yeteri kadar almak gerekir. Bu aylarda bolca bulunan turunçgiller, havuç, brokoli, kabak, bürüksel lahanası, yeşil biber, karnabahar, mandalina, nar, maydanoz, kuşburnu, roka, tere ve diğer meyvelerin tüketilmesi ile bu vitaminleri alabiliriz.

Günlük beslenmemizin içine Probiyotikleri de eklememiz gerekir, Probiyotiklerde bağışıklık sistemine destek olan besinler içindedir. Bunun için günlük besin düzeninize probiyotik yoğurt veya kefir ekleyebilirsiniz.

Vitamin ve minerallerden hangileri daha çok bağışıklık sistemimizi güçlendirir ve hangi besinlerde bulunurlar? Kısaca bunlara göz atacak olursak;

E VİTAMİNİ : E vitamini bir antioksidandır,vücudumuzdaki serbest radikalleri etkisiz hale getirip enfeksiyon hastalıklarının oluşmasını engeller.Bağışıklık sistemini güçlendirir.En zengin kaynakları ise: Bitkisel yağlar,ceviz,fındık,yeşil yapraklı sebzeler tahıl taneleridir.

C VİTAMİNİ : Bağışıklık sistemini güçlendirdiği bilinen bir vitamindir.En zengin kaynakları: Kuşburnu, maydanoz, yeşil biber, karalahana, kırmızı biber, koyu yeşil yapraklı sebzeler, turunçgiller, domates, çilek, kızılcık, böğürtlen, patatesdir.

C vitamini içeren yiyecekler çiğ olarak yıkanıp ayıklandıktan hemen sonra bekletilmeden yenmelidir. Yeşil yapraklı sebzeler kısa zamanda az suda ya da susuz pişirilmelidir. Patates kabuğu içinde pişirilmelidir.

A VİTAMİNİ :Vücudun hastalıklara karşı savunma sisteminin oluşumunda yardımcıdır. Yetersizliğinde çeşitli enfeksiyonlara karşı vücudun direnci azalır. En zengin kaynakları ; Balık yağı, tereyağ, karaciğer, yumurta sarısı, kayısı, yeşilbiberdir.

FOLİK ASİT :Lenfosit, monosit ve immünglobulinlerin yapımında önemli görevi vardır. En zengin kaynakları; et, sakatat, koyu yeşil yapraklı sebzeler, karnabahar, yumurta, süt,tahıl taneleri, balık ve kuru baklagillerdir.

SELENYUM :Antioksidan etkinliği gösterir. En zengin kaynakları; et, deniz ürünleri, sakatatlardır.

ÇİNKO : Protein ve nükleik asit metabolizmasında enzimlere yardımcıdır. Bu nedenle hücresel bağışıklığın oluşumunda etkindir. Yetersizliğinde hastalıklara dirençsizlik görülür. En zengin kaynakları : Et ve ürünleri, peynir, balık, süt, yumurta, yağlı tohumlar ve kurubaklagillerdir.

Bağışıklık sistemini oluşturan hücrelerin organizmadaki hareketlerini sürdürebilmeleri için günde ne azından 2 – 3 litre su veya madensuyu-meyve suyu içilmesinde fayda vardır. Ayrıca Omega 3 yağ asitleri adı verilen yağ asitleri ve proteinli gıdalarla aldığımız Arginin amino asidi bağışıklık sistemimiz için önemlidir.

Enfeksiyona karşı savunmaya yönelik beslenmeyi planlıyorsak yağ ve kolesterol tüketimi, protein alımı ve diyet lifi de en az tüketilen besinlerin çeşitliliği kadar önemlidir. Yağlı, bol salçalı ve çok fazla şeker tüketiminden kaçınmalıyız. Fazla şeker alımı akyuvarların bakterileri yutma ve yok etme yeteneğini azaltmaktadır.

Tüm bunlardan sonra güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olmak için dengeli ve yeterli beslenmek ;

– Enfeksiyonların şiddetini azaltır

– Soğuk algınlığı, nezle ve diğer enfeksiyonlara yakalanma olasılığı azalır.

DİYETİSYEN DİLAY ÇOPUROĞLU

Reklamlar

About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

Henüz yorum yapılmamış.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

%d blogcu bunu beğendi: