//
Şu anda okuduğunuz...
öneri, etkin insan, eğitim, eğitim üzerine düşünceler, kişisel gelişim

Etkin dinleme (active listening) nedir ve nasıl yapılır

” İletişimin 4 unsurundan (Okuma , yazma , konuşma ve dinleme)  biri olan dinleme, hak ettiği dikkati ve önemi görmemektedir. Bize okumayı, yazmayı profesyonel eğitimciler öğretti . Konuşmayı öğrenirken de ailede herkes seferber oldu . Fakat hiç kimse etkin dinlemenin nasıl olacağını öğretmedi.” [1]

Üstteki resimde Atatürk’ün bir vatandaşı dikkatle dinlemesini görebilirsiniz. Etkin dinlemeye güzel bir örnek.

Ne yazık ki birçoğumuz bu şekilde birbirimizi dinlemiyoruz. Konuşuyoruz ama karşımızdakini dinlemiyoruz. Hem konuşulanları anlamıyoruz hem de karşımızdakine saygısızlık yapıyoruz. Bu da iletişimsizliği doğuruyor. En büyük sorunlarımızdan birisi bu. Birbirimizi iyi bir şekilde dinleyebilsek, daha az problem yaşayacağımıza inanıyorum.

“Etkin/etkili dinleme sadece söylenilenleri duymak değil, aynı zamanda bu söylenenleri önemli bulmak, kavramak ve değerlendirmektir.” [2]

Eğitim süreçlerinde, çoğunlukla eğitmenin başarılı olup olmadığı sorgulanır. Bu önemli olmakla beraber, öğrencinin de (etkin) dinlemesi ve dinlediğini (anlayıp anlamadığını) eğitmene belirtmesi çok önemlidir. Bu aynı zamanda eğitmenin istek ve motivasyonunu da artırmaktadır. TEGV’de girdiğim bir İngilizce dersinde, ilkokul öğrencilerin dikkatli dinlemeleri oldukça hoşuma gitmiş ve beni mutlu etmişti. Bu tür dikkatli dinleyiciler ne yazık ki üniversitelerde fazla değil. Daha ders başlamadan yorgun, bıkkın, ilgisiz bir izleyici kitlesi ile karşılaşan bir eğitmenin ne kadar verimli olabileceğini düşünün. Öğrencinin ilgisini çekmek için eğitmenin uygulaması gereken birçok yöntem var ama bu yazıda dinleyicinin yapması gerekenler ele alınacaktır.

Öğrencinin dersi yeterince iyi dinlememesi ve not almaması çözülmesi gereken bir sorundur. Dinleme ve not alma, geliştirilmesi gereken yeteneklerdir.

Bu konuda uzman değilim, ben kendim de “etkin dinleme” konusunda kendimi geliştirmeye çalışıyorum.

Ders sunumlarım – Aktif Dinleme (ingilizce):

https://enisden.wordpress.com/2013/03/22/verbal-communication-skills-active-listening/

Bu konuda internette birçok yazı var. İlk okuduklarımdan paylaşmak istediklerim:

Türkçe yazılar:

[1] http://www.ahmetkocel.com/content/view/51/24/

[2] http://www.muhsinyazici.com/egitim/index.php/oerenc-blg-kaynai/221-etkili-dinleme-ve-not-tutma.html

http://www.cemalkondu.com/Page.aspx?type=ArticleDetail&article_id=367

İngilizce yazılar:

http://powertochange.com/students/people/listen/

http://www.basic-counseling-skills.com/active-listening.html

About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

4 thoughts on “Etkin dinleme (active listening) nedir ve nasıl yapılır

  1. Pek çok insanda gözlemlediğim bir eksikliği ele almanız çok yerinde olmuş. Önerdiğiniz yazıları okuyacağım.

    Posted by begonvilliev | 18 Nisan 2011, 6:25 pm
  2. Toplum olarak dinlemeyi sevmiyor, hep konuşan olmak istiyoruz.

    Posted by siyahklavye | 19 Nisan 2011, 8:40 am
  3. ödevim için gerekliydi teşekkürler

    Posted by sema | 08 Ekim 2014, 11:12 pm

Trackbacks/Pingbacks

  1. Geri bildirim: Verbal Communication Skills – Active Listening | enisden - 22 Mart 2013

Bir Cevap Yazın

“Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver.”

“God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference.”
(P.R. Niebuhr)

Özgürlük ve bağımsızlık benim karakterimdir.” (Mustafa Kemal ATATÜRK)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

