//
Şu anda okuduğunuz...
eğitim, eğitim üzerine düşünceler

Öğretmenlik mesleğinin kutsallığı ve önemi hakkında unutmamamız gerekenler

“Bana bir harf öğretenin, kırk yıl kölesi olurum” (Hz. Ali)

Hz. Ali’nin sözünden, öğretmenlerin küçümsendiği ve başarısız olduklarının iddia edildiği bir yüzyıla gelmiş durumdayız. Bu cumhuriyet kurulurken, Atatürk eğitimin ve öğretmenlerin öneminin farkındaydı.

“Bir millet irfan ordusuna malik olmadıkça, savaş meydanlarında ne kadar parlak zaferler elde ederse etsin, o zaferlerin yaşayacak neticeleri vermesi, ancak irfan ordusuyla kaimdir. Muallimler! Yeni nesli, Cumhuriyetin fedakar muallim ve mürebbilerini sizler yetiştireceksiniz. Ve yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.

Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir. Öğretmenden, eğiticiden mahrum bir millet, henüz bir millet adını alma yeteneğini kazanamamıştır. “

Mustafa Kemal Atatürk

Baş öğretmen sıfatını alabilen başka bir lider var mıdır dünyada? Geometri kitabı yazdığını ve eğitime ne kadar önem verdiğini tekrar hatırlamamız gerekiyor. Daha ayrıntılı bilgi için bkz http://www.basogretmenataturk.com/

Oysa ki günümüzde öğretmenlik mesleğinin itibarını düşürmek için sanki planlı bir çalışma yürütülüyor. Öğretmenlere ve öğretmenliğe yönelik çok ciddi bir saldırı söz konusu. Kimisi aldıkları ücreti fazla buluyor, kimisi fazla çalışmadıklarını iddia ediyor, kimisi öğretmenlik mesleğini hor görüyor.

Öğretmen olmanın tercih edilmediği ama her anne babanın çocuğunu en iyi öğretmenlerin eline bırakmayı tercih ederek, bu uğurda tonlarca fiyat ödemeyi göze aldığı bir çağda ne kadım bir tezattır hayatımız…”

Fatmanur Erdoğan [1]

Benim annem bir ilkokul öğretmeniydi. Köy enstitüsü mezunuydu. Okul çağlarından önce bile ilkokul sıralarının ne demek olduğunu bilirdim. Bol bol tebesir tozu yuttum. Annemin insanların hayatlarını nasıl değiştirdiğine bizzat tanıklık ettim. Ruhu şad olsun.

Ben bir öğretim üyesiyim. Ben de üniversitede eğitim veriyorum ama bu yazının konusu öğretmenler. Lisans yıllarına uzanan sürede öğrenciyi yönlendiren, hayatını şekillendirmesinde yol gösteren insanlar.

Önce köy enstitüleri kapatıldı, şimdi ise oldukça ilginç uygulamalarla birçok kişinin mağdur olduğu bir dönemi yaşıyoruz. Özellikle atama problemlerinden sonra öğretmenlik mesleğine rağbetin düştüğünü görmek çok da şaşırtıcı olmayacaktir.

Eğitim üzerine düşünen bir birey olarak benim de aklıma bazı sorular takılmıyor değil. Kim öğretmen olabilir, sadece formasyon almış olmak öğretmen olmak için yeterli midir, eğitim fakülteleri o zaman ne içindir … gibi birçok soru takılıyor kafama. Üniversitede herhangi bir bölümü bitirmiş olmak, bir ilkokul öğretmeni olmak için yeterli midir mesela?  Bu konuda, Prof. Dr. Nuray SENEMOĞLU’nun makalesini okumakta fayda var, – Her Üniversite mezunu ilkokul öğretmeni olabilir mi?

Benim birkaç saptamam var, izninizle onları paylaşayım:

  • Öğretmenlik idealist bir meslektir. Öğretmenin öğretme şevkini hiç bir şartta kaybetmemesi gerekir.
  • Öğretmenlerin bazıları gerektiği kadar iyi olmayabilir, bunları tespit edecek müfettişler mevcuttur. Bunun dışında kimsenin öğretmenlik mesleğine dil uzatmaya hakkı yoktur.
  • Bence en kutsal ve en önemli öğretmenler ilkokul öğretmenleridir
  • İlkokul öğretmenlerinin donanımlı olması için, bu kişilerin eğitimleri ve aldıkları ücretleri için uğraşmak gerekiyor.

“Subat ayında yapılan TedxReset’in ayakta alkışlanan tek konuşmacısı, Hacı Ormanoğlu oldu. O bir öğretmen. Coğumuzun artık çocuğumuza önermediği o mesleğe güç katan, gururla öğretmen olmaktan haz duyan bir toplum gönüllüsü Hacı Ormanoğlu. Elazığ’da yaptığı çalışmalar ve Goncalar Solmasın ismini verdiği dernek sayesinde 100′ün üzerinde çocuğa kitap okumayı ve mahalle arkadaşlığını aşılayan Ormanoğlu, elinde ki imkanların azlığından yakınmadan, kaynakları doğru amaçlar için kullanabilen bir öğretmen. Öğrencilerine resim yapmayı öğretebilmek için televizyon’dan resim derslerini dinleyerek öğrenmiş ve çocuklara öğretmiş bir öğretmen.” [1]


Şu anda özveriyle bilgi dağıtan bütün öğretmenlere selam olsun. Hele köylerde eğitim için savaşan eğitim neferlerinin önünde saygı ile eğiliyorum.

Kaynak

[1] Itibar Etmediğimiz Meslekler Hayat Değiştiriyor, Fatmanur Erdoğan
http://kariyeryolculugu.com/blog/2011/02/13/itibar-etmedigimiz-meslekler-hayat-degistiriyor/

[2]  Her Üniversite mezunu ilkokul öğretmeni olabilir mi?, Prof. Dr. Nuray SENEMOĞLU

About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

One thought on “Öğretmenlik mesleğinin kutsallığı ve önemi hakkında unutmamamız gerekenler

  1. Reblogged this on enisden and commented:

    Öğretmenlerin değerinin her geçen gün azaltıldığı günümüzde, bütün öğretmenlerimin Öğretmenler Gününü kutluyorum.
    2012 senesinde yazdığım yazıyı tekrar paylaşıyorum.

    Posted by enisden | 23 Kasım 2014, 4:22 pm

Bir Cevap Yazın

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

