//
Şu anda okuduğunuz...
bilgisayar mühendisliği, söyleşi, Yurt dışı deneyimleri söyleşileri

Yurt dışı deneyimleri ve öneriler – 3: Ebru Çankaya Çelikel ile söyleşi

Bu yazı dizisinde,üçüncü konuğumuz  Ebru Çankaya (Çelikel). Uluslararası Bilgisayar Enstitüsü’nde aynı zamanlarda birlikte çalışma şansını yakaladığım arkadaşım, sağolsun beni kırmadı ve deneyimlerini bizimle paylaştı.

Kendisi Bilgisayar mühendisi, yüksek lisans ve doktorasını bilgisayar mühendisliği üzerine yapmış. Amerika’da postdoc ve eğitmenlik deneyimi ile bize aktaracağı çok önemli bilgiler var.

•    Selamlar, oncelikle kendinizi tanitir misiniz?

Merhaba. Benim ismim Ebru Çankaya. Şu anda Amerika Birlesik Devletleri’nde University of Texas at Dallas’da Bilgisayar Bilimleri Bölümü’nde Senior Lecturer olarak gorev yapiyorum.

•    Egitiminiz hakkinda kisaca bir bilgi verir misiniz (Lisans, yuksek lisans, doktora …)

Bilgisayar Muhendisligi lisans ve yuksek lisansimi Ege Universitesi Bilgisayar Muhendisligi Bolumu’nde, doktorami Ege Universitesi Uluslararasi BIlgisayar Enstitusu’nde tamamladim. Ardindan University of Texas at Dallas’ta doktora sonrasi arastirma (postdoc) yaptim.
Ayrica Ege Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi’nden MBA ve University of Texas at Dallas’tan Bilgi Teknolojileri ve Yonetimi uzerine yuksek lisans derecelerim var.

•    Su anda nerede ve hangi konuda calisiyorsunuz?

University of Texas at Dallas, Richardson, Texas Amerika Birlesik Devletleri’nde Senior Lecturer olarak gorev yapiyorum. Ayni zamanda bu universitede bilgisayar guvenligi konusunda calisan bir lisans ustu arastirma grubu ile ortak calismalar yapiyoruz.

•    Calistiginiz konu ve calisma sartlariniz hakkinda soylemek istedikleriniz

Isimden gayet memnunum. Ogretmek gercekten keyifle yaptigim bir is. Zamanla kazandiginiz tecrube ile kendinizi gelistirebiliyorsunuz. Her yeni ders, her yeni ogrenci insana yeni birseyler kazandiriyor. Derslere girmenin yaninda arastirma yapabilmek de cok guzel. Bu sayede hayli dinamik olan alanimizda son gelismeleri takip edebiliyorum.

•    ilk olarak ne zaman ve nasil yurtdisina gittiniz? Gideceginiz yerden nasil haberiniz oldu?

Ilk olarak Temmuz 2005’te Earlham College, Richmond, Indiana’da Ziyaretci Yrd. Doc. Olarak calismak uzere Amerika Birlesik Devletleri’ne geldim. Bu okuldan Turkiye’de iken, academic jobsonline.org portal’inda gordugum is ilani vasitasiyla haberim oldu.

•    Ilk gidisinizde basvuru ve kabul edilme surecinizi biraz anlatir misiniz?

Akademik pozisyonlar icin basvurular aylar oncesinden yapiliyor ve karar onceden veriliyor. Agustos 2005’te baslayacak Ziyaretci Yrd. Doc. Pozisyonu icin basvurumu Ocak 2005’te gondermistim. Earlham College’a mektup ile basvuru yaparken, bir Konferans icin Subat ayinda Amerika’da olacagimi ve dilerlerse kendileriyle de gorusebilecegimi yazmistim. Konferans icin Amerika’ya gittigimde once beni telefon ile aradilar, arkasindan mesaj gonderip beni kampus ziyaretine cagirdilar. Aslinda o siralar Amerika icinde olmam buyuk bir sans oldu, cunku normalde adaylari deniz asiri ulkelerden kampus ziyaretine davet etmediklerini soylediler. Davet uzerine  Subat 2005’te Earlham College’a kampus ziyaretine gittim. Ardindan kabul edildim ve 2005 Guz Donemi itibariyla goreve basladim.

•    Yurt disinda calismaktan memnun musunuz? Size neler katti?

Yurtdisina giden herkesin memleketini en iyi sekilde temsil etmek gibi bir misyonu oldugunu dusunuyorum. Sizinle tanisan herkesin gozunde, aklinda bir “Turk” prototipi yaratiyorsunuz. Buna katkida bulunabilmek cok gurur verici.

Yurtdisinda calsimaktan memnunum, bana epey tecrube kattigina inaniyorum. Bir de hep soyle dusunuyorum: Butun bunlar insanin kendi kapasitesinin sinirlarini ne kadar zorlayabilecegini gosteriyor. Hepimiz cok gucluyuz, yeter ki bu gucumuzu sinayacak firsatlarimiz olsun.

En guzeli bir gun memleketime donup “bu tecrubelerimi orada  kullanip ulkeme faydali olacagim” diye dusunebilmek.

•    Yurt disinda calismanin zorluklari

Klasik gelebilir ancak zannediyorum yurtdisi tecrubesi olan herkesin aklina ilk gelen zorluk ozlem. Baslangicta cok yogun hissediliyor. Baktiginiz, yediginiz herseyi Turkiye ile kiyasliyorsunuz. Bir esik degeri var gozlemledigim kadariyla, kisiden kisiye degisen miktarda.Bir sure sonra iyilesiyor. Benim tavsiyem isine, burdaki ortama ve arkadaslara konsantre olmaya calismak. Yoksa “kendin icindeyken kafan disindaysa”  mumkun olmuyor uyum saglamak.

Benim durumumda Amerika’ya ilk geldigimde calistigim okul ve ortamda hic Turk yoktu, gunlerce okulda Turkce konusmadigim oluyordu. Simdiyse calistigim ortamda cok sayida Turk arkadas, ogrenci ve meslekdasim var. Dusunuyorum da bu olanaklar Amerika’ya ilk geldigim yerde olsaydi, daha hizli alismaya yardimci olabilirdi.

Ister devlet isterse ozel universitelerde olsun, Amerika’da ogrenciler yuksek kayit ucretleri ile okuduklari icin derslere giren hocalar, konu isleyisleri, odevler, notlandirma, vs. ilgili koularda ogrencilerin fikirlerine cok onem veriliyor. Bu sebeple ogrencilerden gelecek en kucuk bir negatif geri bildirim o dersin hocasini olumsuz etkileyebiliyor. Bu durumda daima iyi olmak zorundasiniz, cunku kontrol mekanizmasi cok sıkı.

•    Yurt disinda calismak isteyecek ogrenciler  icin onerileriniz?

Yurtdisi tecrubesi bilgisayar alaninda calisan arkadaslar ve ozellikle akademik kariyer yapmayi dusunenler icin cok gerekli. Burda farkli calisma gruplarinda aktif gorev alarak tecrube kazanmak, isbirligi olusturup ilerisi icin ortak calisma potansiyeli yaratmak cok faydali olabilir. Ustelik farkli bir kulturu taniyip yine farkli kulturden arkadaslar edinmek, yeni dil(ler) ogrenmek insanin ufkunu genisletiyor. Olaylara baska perspektiften bakmayi ogreniyorsunuz.

Yurtdisina gitmek icin sıkı bir on calisma gerekiyor:  Duyurulardan haberdar olmak, yilmadan basvurular yapmak, firsatlari degerlendirmek gibi.

Gitmek istediginiz yerle ilgili on calisma yapin, hatta mumkunse gitmeden baglantilar kurmaya calisin, bu uyum surecinde cok yardimci olabilir.

•    Eklemek istedikleriniz …

Roportaj icin cok tesekkurler.

– Çok güzel bir paylaşım oldu. Çok güzel öneriler var, çok teşekkürler.

Bu sitede sunulan yazıların belge lisansları aksi belirtilmediği sürece: by-nc-sa. (CC lisansları hakkında detaylı bilgi için tıklayınız). 
Bütün yazılar kaynak göstermek şartıyla çoğaltılabilir, yazılardan alıntı yapılabilir.
Diğer söyleşiler için ana sayfa: https://enisden.wordpress.com/2011/12/11/yurt-disinda-calisan-bilgisayar-muhendisleri-ile-roportajlar/ 
About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Bir Cevap Yazın

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

