//
Şu anda okuduğunuz...
bilgisayar mühendisliği, söyleşi, Yurt dışı deneyimleri söyleşileri

Yurt dışı deneyimleri ve öneriler – 6: Mustafa Çetinel ile söyleşi

Bu yazı dizisinde, altıncı konuğumuz  Mustafa Çetinel. Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 2007 mezunu. Erasmus programı ile 1 sene Almanya`da okuma,  Ericcson firmasında 4 senedir danışman olarak çalışma ve farklı ülkelerde kurulum için bulunma deneyimi ile bize aktaracağı çok önemli bilgiler var.

Soylesi icin kendisiyle iletisim kurdugumda once kendisini hatirlayamadim, resmini gordugumde hatirlamaya basladim. Ogrenciyken, Ege Universitesi Kampus Network Yonetim Grubu’nda bir donem bizim yanımızda çalışmıştı. Ogrenci secim surecimizde o kadar sık gelip durumunu sormustu ki, bu kadar istekliyse isimize mutlaka yarar diye dusunup kabul etmistik.

  • Selamlar, oncelikle kendinizi tanitir misiniz?

Merhaba. Ben Mustafa Cetinel. Bilgisayar muhendisiyim. Yaklasik 5 yildir yurt disinda yasiyorum. Su anda Frankfurt’ta Ericsson’da calisiyorum.

  • Egitiminiz hakkinda kisaca bir bilgi verir misiniz

2003 yilinda Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliginde egitime basladim.  2007 mezunuyum. Son sinifi Almanya’da, Giessen – Friedberg üniversitesinde Erasmus programiyla tamamladim. Son sinifin bütün derslerini ve bitirme tezimi Almanya’da verdim.

  • Su anda nerede ve hangi konuda calisiyorsunuz?

Su anda, Ericsson Frankfurt bünyesinde calisiyorum. Telekomunikasyon üzerine danisman (consultant) olarak yaklasik 4 yildir calismaktayim. Dünyanin her tarafindan olabilecek müsterilerimiz icin sistem yenileme yapiyoruz.

  • Calistiginiz konu ve calisma sartlariniz hakkinda soylemek istedikleriniz

Rating ve Billing sisteminin kurulum ve konfigürasyonundan sorumluyum. Bu sistem telekomünikasyon sirketlerinde calisan bir ücretlendirme ve faturalandirma sistemi. Sirket bazinda projelere katiliyorum ve bir proje ortalama olarak 1.5 yil kadar sürüyor. Bunun yaklasik 1 yilini müsteri tarafinda geciriyorum. Bu da sürekli farkli ülkelere is sebebiyle yolculuk yapmami gerektiriyor. Örnek vermek gerekirse,Belcika’daki bir müsterinin sisteminin yenilenmesi icin yaklasik 1 yilimi Brüksel’de gecirdim. 

  • ilk olarak ne zaman ve nasil yurtdisina gittiniz? Gideceginiz yerden nasil haberiniz oldu?

Ilk olarak Erasmus programi sayesinde yurt disina ciktim. Daha önce de dedigim gibi üniversitenin son sinifini Erasmus sayesinde Almanya’nin Giessen sehrinde okudum.

  • Ilk gidisinizde basvuru ve kabul edilme surecinizi biraz anlatir misiniz?

Erasmus programi o siralarda bizim bölüm icin yeni sayilirdi. Ben 3. dönemdim gidenler arasinda. Ispanya ve Almanya ihtimalleri agirliktaydi ve sansima Almanya cikti. Yapilan mülakatlar, basvuru süreci hizli bir sekilde gerceklesti. 4 kisilik kontenjana, 4 kisi basvurmustuk J. Bu da kabul edilmeyi kolaylastirdi. Ama kabul edilmemdeki en büyük etken, istekli olusum ve akici bir Ingilizce ile konusuyor olusumdu.

  • Erasmus deneyiminiz hakkında biraz ayrıntı verebilir misiniz?

Elbette. Erasmus programiyla Almanya’ya gittikten sonra derslerin eslestirilmesi konusunda calismaya basladim. Bu konuda Almanya’daki profesörüm Peter Löffler ve Türkiye’den Yasemin hocam bana cok yardimci oldular. Sorunlar cikmadi degil. Ama hepsini cözdük tek tek. Mesela secmeli bir dersimin eslenigi acilacakti. Ama dönem acildiktan 1.5 ay kadar sonra iptal edildigi ögrenildi. Dersi degistirmek zorunda kaldim o sirada ve hocalarim bu konuda cok yardimci oldular. 4. sinifta almam gereken zorunlu ve secmeli 10 dersimin hepsini icerikler bazinda eslestirdik ve bütün derslerimi alabildim. Hocalar da bir erasmus ögrencisi oldugum ve Almancam cok iyi olmadigi icin bana her konuda yardimci oldular. Bunun haricinde tezimi Prof. Dr. Thomas Letschert ile yazdim. Daha dogrusu tezimin bas danismani o oldu. Onun haricinde profersörüm Peter Löffler ve Yasemin Hocam da tezimin kabulüne imza atan hocalarim oldu. Kisaca söylemek gerekirse profesör Thomas ile Türkce dil bazli arama motoru gelistirdik. Ve yurt disinda olmam sebebiyle tezimi Ingilizce olarak yazdim. Ama isin en güzel taraflarindan birisi, tez sunumum icin hocalarimin Türkiye’ye gelisi ve beni izleyisi oldu.

  • Yurt disinda calismaktan memnun musunuz? Size neler katti?

Gercekten cok memnunum. Mükemmel bir deneyim. Sirketim uluslararasi alanda calisan bir sirket. Sadece departmanimin bünyesinde yaklasik 20 farkli ülkeden insanla calismaktayim. Projelerden dolayi sürekli farkli yerlere yolculuk yapiyorum. Mesela su anda calistigim proje ile en az 6 ayligina Beyaz Rusya’ya gidecegim. Her seyden önce bu sirket ve ülke bana farkli kültürleri yasama ve tanitma firsati verdi. Singapurlu bir arkasimin dügününde sagdic olabilmek icin Singapur’a gitmek verebilecegim en güzel örneklerden biri. Insanin önüne inanilmaz firsatlar cikariyor yurt disi deneyimi. Daha dogrusu hayati cok daha büyük bir perdeden yakalama firsati veriyor.

  • Yurt disinda calismanin zorluklari …

Ilk sorunlardan birisi dil problemi, ama o da zamanla ve istekle cok rahat bir sekilde atlatiliyor. Ikincisi ise memleketten uzak olmak zorluklara sebebiyet verebiliyor. Onun haricinde ilk uyum süreci hic bir zaman kolay degildir. Gittiginiz ülkenin calisma prensibine ayak uydurmak zorundasiniz. Onlar gibi düsünmeli ve adimlarinizi ona göre atmalisiniz. Ama bu da deneyimle cok rahat halledebileceginiz bir sorun. 

  • Yurt disinda calismak isteyecek ogrenciler  icin onerileriniz?

Kesinlikle böyle bir deneyim icin sanslarini zorlamalarini tavsiye ediyorum. Özellikle Erasmus bir cok kapinin acilmasina sebep oluyor. Ayrica Erasmus ile gitmek isterlerse, kendilerini en az 1 yil gitmek icin planlamalilar ve bu sürec boyunca cok önemli olmadikca Türkiye’ye tatile gitmemeleri gerekir. Türkiye’ye gidilecek bir tatil uyum sürecinde ve dil ögrenme konusunda sektelere sebep olur ve tahmin edeceginizden cok daha fazla zaman kaybederler.

  • Eklemek istedikleriniz …

Benimle her türlü sorulari icin mail üzerinden irtibata gecebilirler (Mustafa.cetinel@gmail.com). Zamaninda geldigimde buradaki deneyimli arkadaslarimin bana yardimlari cok oldu, ve bu tip bir baglantinin ne demek oldugunu biliyorum. O yüzden, ben de elimden geleni yapmaktan memnun olurum.

– Çok güzel bir paylaşım oldu. Çok güzel öneriler var, çok teşekkürler.

Diğer söyleşiler için ana sayfa: https://enisden.wordpress.com/2011/12/11/yurt-disinda-calisan-bilgisayar-muhendisleri-ile-roportajlar/ 

Bu sitede sunulan yazıların belge lisansları aksi belirtilmediği sürece: by-nc-sa. (CC lisansları hakkında detaylı bilgi için tıklayınız). 
Bütün yazılar kaynak göstermek şartıyla çoğaltılabilir, yazılardan alıntı yapılabilir.
About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

6 thoughts on “Yurt dışı deneyimleri ve öneriler – 6: Mustafa Çetinel ile söyleşi

  1. Meraba ben üniversite sınavına girecek olan bir öprenci olarak birşey sormak istiyorum.Türkiye’de bilgisayar mühendisliği okuyup yurtdışındaki bilgisayar mühendislikleri veyahut elektrik-bilgisayar mühendisliği alanlarında yüksek lisans yapmam mümkün mü? Yani bilgisayar bilimleri olarak değil de donanım ağırlıklı olan bölümlere.Yoksa bunun için elektronikle ilgili bir bölüm mü okumam gerek?

    Posted by onurdmrts | 06 Nisan 2012, 12:55 am
    • Sizi kabul edecek bölümler olacaktır ama bilgisayar mühendisliği donanım ağırlıklı olmadığından “uyum” dersleri almanız gerekecek ve bu da yüksek lisans sürenizi uzatacaktır. Donanım ağırlıklı okuyacaksanız, Elektrik-elektronik ile ilgili bir bölüm okumanız daha mantıklı olacaktır diye düşünüyorum.

      Posted by enisden | 06 Nisan 2012, 1:01 am
  2. (Yanlışlıkla 2 tane yorum gönderdim,kusura bakmayın)

    Anladım.Aslında ben donanıma ve yazılıma eşit mesafede ilgi duyuyorum diyebilirim.Bu yüzden zaten yurtdışındaki bilgisayar-elektrik mühendisliği ilgimi çekti.Bu konuda elektrik elektronik veyahut elektronik ve haberleşme müh. okumak daha mantıklı o zaman öyle mi? Doğru anladım umarım.Zaten söyleşilerinizde bu alanda doktora yapanlara baktım elektronik ve haberleşme mezunular.

    Posted by onurdmrts | 06 Nisan 2012, 1:04 am
    • Evet doğru anlamışsın. Öyle alanlar var ki donanım daha önemli, öyle alanlar var ki yazılım daha önemli. Hangisini ağırlıklı yapmak istediğine göre uzman olmak istediğin alan değişir.

      Posted by enisden | 06 Nisan 2012, 1:11 am
  3. Peki,teşekkür ederim.Başarılar…

    Posted by onurdmrts | 06 Nisan 2012, 1:12 am

Trackbacks/Pingbacks

  1. Geri bildirim: Yurt dışında çalışan/lisansüstü eğitimine devam eden bilgisayar mühendisleri ile söyleşiler « enisden - 02 Nisan 2012

Bir Cevap Yazın

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

