//
Şu anda okuduğunuz...
açık kaynak kod, Özgür yazılım söyleşileri, özgür yazılım, bilgisayar mühendisliği, bilişim, linux, söyleşi

Özgür Yazılım Deneyimleri – 3: Necdet Yücel ile söyleşi

Özgür Yazılım denildiğinde ilk aklıma gelenlerden birisidir Necdet Yücel. Sevdiğim bir arkadaşım olduğundan ve aynı zamanda bilgisayar mühendisliği bölümlerinde özgür yazılım uygulamalarını nasıl yaygınlaştırmamız gerektiği konusunda kendisiyle devamlı iletişimde olduğumdan, aslında bu yazı dizisini onunla başlamak isterdim. Ama kendisi bir özgür yazılım gönüllüsü olarak bilimum şehir ve toplantıda deneyimlerini paylaştığından ve gittiği yerlerde tattığı yemeklerin fotoğraflarını bizimle paylaştığından söyleşiyi ancak yayınlayabiliyoruz :).

Artık ekibi ile en güzel yerlerde gurmelik yaptığından ve bu işin felsefesini yaşadığından olsa gerek, Çanakkale ekibinin Pardus çalışmalarında ve GSOC seçmelerinde oldukça başarılı olduklarını belirtelim. Belki söyleşide bunun nedenlerini daha iyi anlayabiliriz.

  • Selamlar, öncelikle kendinizi tanıtır mısınız?

Selamlar. Yaklaşık 15 yıldır Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümünde çalışıyorum. 10 yaşında pek yaramaz bir oğlum var.

Çok şanslı bir insanımdır, her zaman hakettiğimin çok ötesinde iyiliklerle karşılaşmışımdır. Eğitim hayatımda hep bana çok yardımcı olan hocalarım oldu. Danışmanlarım hiç sadece öğrencileriymişim gibi davranmadılar bana. Benzer şekilde birlikte çalışmaktan çok memnun olduğum öğrencilerim oldu. Onlar da sadece ders aldıkları bir başka hocaymışım gibi davranmadılar. Yaptığım işi sadece kendi hocalarımdan öğrendiklerimle değil, öğrencilerim ve çalışma arkadaşlarımla birlikte öğrendiklerimizlerimizi de kullanarak yapmaya çalışıyorum. Sadece hocalarım ve öğrencilerim konularında değil arkadaşlarım konusunda da işler hep isteyebileceğimin çok ötesinde iyi gitmiştir.

  • Eğitiminiz hakkında kısaca bir bilgi verir misiniz?

Fen bilimlerinin çeşitli alanlarında uzun sayılabilecek bir süre okudum. Bir süre inşaat mühendisliği okuduktan sonra matematikte lisansı sonlandırdım. Ardından matematikte yüksek lisans, sonrasında bilgisayar mühendisliğinde yüksek lisans ve son olarak fizikte doktora yaptım. Hep sevdiğim, çalışmak istediğim alanlarda çalıştığım için bir süreklilik takip etmesini önemsemedim. İlk okuyuşta kulağa çok ayrı alanlarmış gibi gelse de çalıştığım konular aslında oldukça ilişkiliydi.

  • Neden Özgür yazılım?

Bu soruya hep aynı cevabı veriyorum. Bence doğru soru özgür yazılımlarla ilgilenmeyenlere “neden özgür yazılım değil?” diye sorulması olmalı. Çünkü akademi başlangıcından bugüne kadar bütün çalışmalarını başkalarının da tekrarlayabileceği şekilde ayrıntılı olarak yayınlama geleneğini taşıyor. Yapılan bir çalışmanın güvenirliği, yeniliği ancak başkalarının onun yapılışındaki tüm aşamaları bilmesi ve değerlendirmesiyle mümkün oluyor. Bir matematikçinin, fizikçinin veya eczacının yaptığı çalışmanın süreçlerini açıklamadan sadece girdi ve sonuçları duyurması hiç bir şekilde kabul görmezken bunu yapan bilişimci olunca normalmiş gibi kabullenmemizin beklenmesi normal değil.

İşin akademiyle ilgili olmayan cevabı ise aynı şeyleri tekrar tekrar keşfetmek zorunda olmamak, kullandığım programların ne yaptığından haberimin olması ve benim de sürece dahil olabilmem olarak sayılabilir.

  • Siz şu anda hangi linux dağıtımını kullanıyorsunuz ve bu dağıtımı tercih etme nedeniniz nedir?

Benim Linux maceram 1998’de RedHat, SuSe ve Slackware ile başladı. İlk yılların verdiği hevesle tek disketlik dağıtımlardan özelleşmiş dağıtımlara kadar hemen hepsini denedim. Yıllarca Debian kullandım. Pardus geliştiricisi olduğum dönem masaüstünde Pardus kullandım. Sorumlusu olduğum sunucularda neredeyse her zaman Debian kullandım. Pardus’la yollarımı ayırdıktan sonra (bu Pardus’taki yönetim ve politika değişikliğinden önce olmuştu) Xubuntu kullanmaya başladım.

Ubuntu kendi geliştirdiği servislerle kullanıcıya daha iyi bir masaüstü deneyimi yaşatmaya çalışıyor. Konuyu paket sayısıyla sınırlı tutmak masaüstü kullanıcısının ihtiyaçlarını anlamamak oluyor maalesef. Ubuntu Debian’dan aldığı güçle çok fazla paket sayısına sahip ama tek getirisi bu değil. Her ne kadar beğenmeyeni olsa da Unity üzerinde yaptıkları çalışmalar, çok başarılı market uygulaması, sistem genelinde kullanabildiğiniz Ubuntu One gibi katma değerli servisleri var. Her yeni sürümlerinde kullanmak isteyeceğiniz yeniliklerle geliyorlar. Sadece programları güncelleyip yeni sürüm diye çıkmıyorlar kullanıcının karşısına.

Ben masaüstü olarak Xfce’yi sade ve hızlı olduğu için tercih ediyorum ama kde ve gnome araçlarını da yeri geldiğinde severek kullanıyorum. Bir masaüstü fanatiği değilim.

  • Pardus 64 bit projesi, ÇoMaK, Google Summer of Code (GSOC)`da kabul edilen birçok özgür yazılım projesi. Çanakkale bu başarıyı sizce neye borçlu?

Üniversitede çalışmak şelaleyi boyamaya benziyor. Her yıl sizin boyamaya çalıştığınız kısım mezun olup giderken yerine boyanmayı bekleyen yenileri geliyor. Bu da sürekli bir çaba demek. Bunu sürdürülebilir hale getirmenin yolu da öğrencilerin kendi aralarında birbirlerini etkilemelerini sağlamaktan geçiyor bence. Yani bir kaç kuşakla ilgilendikten sonra onların yeni gelenlere yol göstermelerini sağlayabilirseniz bu iş yürüyor.

Benim için bu macera mesleğe başladığımda, ki bu özgür yazılım maceramın da başlamasına denk geliyor, çok az hocalık ama daha fazla ağabeylik yapabildiğim öğrencilerimle (murat, serdar, faruk’ların dönemi) başladı. Zaman geçtikçe daha fazla hocalık yapabilir duruma geldiysem de işin  ağabeylik/arkadaşlık tarafını bırakmadan devam etmeye çalıştım. Birşey öğreten biri olmaktan çok yol gösteren, onlarla birlikte çalışan biri olmayı denedim. Bu modelle benim tek başıma ilgilenebileceğimden, etkileyebileceğimden çok fazla bir grubu özgür yazılım dünyasına yönlendirebildik.

Benim derslerine girdiğim bilgisayar mühendisliğine hep çalışmaya hazır, akıllı çocuklar geliyor. Onlara daha önce kendi yerlerinde oturmuş ve başarılı olmuş birilerini göstermek ve gerektiğinde yardım alabilecekleri üst sınıflardan abilerle, ablalarla karşılaştırabilmek çarkın kendiliğinden dönmesini sağlıyor. Öğrencilere çözdüklerinde işe yarayacak problemler (ne kadar zor olursa, ne kadar fazla meydan okuma içerirse o kadar iyi) verebilirseniz onun üzerinde severek çalıştıklarını ve üstesinden geldiklerini gördüm ben.

  • Sizce bilgisayar mühendisliği öğrencilerini özgür yazılım projelerine yönlendirmek için neler yapılabilir?

Öncelikle öğrencileri özgür yazılım dünyasından haberdar etmek lazım. Benim seminer için gittiğim üniversitelerde sıklıkla gördüğüm şey heyecanlı, birşeyler yapmak isteyen, sadece okulda öğrendikleriyle yetinmemesi gerektiğini bilen ama nereden başlayacağını bilemeyen öğrenciler oluyor. Bu öğrencileri internet üzerinden dahil olabilecekleri projelerin varlığından haberdar etmek bile başlıbaşına önemli bir katkı olacaktır. Özgür yazılımları kullanmak, tanıtmak, çeviri yapmak, hata bulmak, yama göndermek ve geliştiricilerden biri olmak aşamaları karşılığını gören herkesi çok mutlu edecektir.

  • Eklemek istedikleriniz …

Teşekkür ediyorum.

  • Çok güzel bir paylaşım oldu. Çok güzel öneriler var, çok teşekkürler.
Bu sitede sunulan yazıların belge lisansları aksi belirtilmediği sürece: by-nc-sa. (CC lisansları hakkında detaylı bilgi için tıklayınız). 
Bütün yazılar kaynak göstermek şartıyla çoğaltılabilir, yazılardan alıntı yapılabilir.

Özgür yazılım söyleşileri – https://enisden.wordpress.com/2012/06/26/ozgur-yazilim-deneyimleri-ve-soylesileri/

About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

3 thoughts on “Özgür Yazılım Deneyimleri – 3: Necdet Yücel ile söyleşi

  1. Enis’in bloguna üyeyim. Bu söyleşiyi de tabii olarak e-posta kutuma gelen mesajla gördüm ilk. Mesajın sonuna ulaşıpta yorum yazmak istediğimde farkettim, metni posta kutuma gelen mesajdan okuduğumu. Bir solukta sonuna gelinen çok lezzetli bir söyleşi olmuş. Her iki arkadaşımı da kutluyorum. Ancak iki dilim yendiğinde en büyük lezzete ulaştıran antep sarması gibi adeta 😉

    Enis kusuruma bakmaz ise, bir tespitimi itiraf etmek isterim: Böyle ifadeleri ancak yolu fizik’ten geçmiş birisinin dilinden beklerdim daha büyük olasılıkla. Özellikle “neden özgür yazılım” sorusuna verilen cevap için bilhassa kutluyorum. İşte bu cevapta bir türlü sebepleri sorgulanmayan doğmatik bilgilerin yargılanmasındaki faydayı görüyorum. Evet!

    Anormal olan, girdisi ve çıktısı dışında hiç bir detayından bahsedilmemiş bir bilimsel (?!) çalışmaya duyulamayan güvendir. Ne kadar da doğru bir tespit. Umuyorum bu söyleşiyi mümkün olduğunca çok vatandaşımız okur da gözler önünden bir perde daha aralanır. Elbette ögür yazılımın tek altı çizilecek satırı bu değil, öyle gibi yorumlayıp küçültmeyelim ancak en kıymetlisine temas edilmiş; bir lokmadan yutulan baklava gibi, ne güzel…

    Posted by Ismail DOĞAN | 06 Temmuz 2012, 3:57 pm

Trackbacks/Pingbacks

  1. Geri bildirim: Özgür Yazılım Deneyimleri ve Söyleşileri « enisden - 06 Temmuz 2012

  2. Geri bildirim: Şelaleyi boyamak | Vikipedi Her Bilgiye Kolayca Ulaşabileceğiniz Bir Sanal Kütüphanedir - 08 Eylül 2012

Bir Cevap Yazın

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

