//
Şu anda okuduğunuz...
eğitim, eğitim üzerine düşünceler

Sorgulamayı Öğretmek

Meraklı, özellikle de eğitimin nasıl iyileştirilebileceğine dair düşünen birisi olarak sorguluyorum …

! Bu yazı sürekli olarak güncellenecektir. Katkı ve yorumlarınızı bekliyorum!

Eğer bir eğitim neferiyseniz, kendinize sorun.Sadece  müfredat adını verilen şeyi iletiyorsanız, bir kitabı okumuş ve aşağıdaki karikatürde gösterileni yapmış olmuyor musunuz?

Sorgulamayı ogretmek

Sorgulamayı öğretmek için neler yapmanız gerekiyor, bir düşünün ve bunu sağlamak için çalışın.

Tabii ki bu karikatürdeki tek yanlış öğretmen kısmında değil, öğrenci ve o öğrencinin ailesi kısmında da çok ciddi hatalar var.

Her okuduğunuzun doğru olduğunu, her facebook iletisinin – her google aramasının doğru bilgiye ulaştığını zannediyorsanız, ciddi bir yanlışın içindesiniz demektir. Nerede yanlış yapıyoruz? George Carlin’in sözlerinde önemli bir bilgelik var.

Büyük beyinler sadece beyinsel yeteneklerinden değil, o beyini kullanabildiklerinden ve merakları/sorgulamaları sayesinde bizi bu çağa getirdiler.

Önemli olan sorgulamayı bırakmamak. Merağın var olmak için kendi nedeni vardır. Kimse bunu anlayamaz ancak bunun içinde, sonsuzluğun, hayatın, gerçekliğin inanılmaz yapısının gizlerini çözmeye çalışarak, olabilir.  (Albert Einstein)

Özellikle üniversite eğitimi, ders kavramı için “Son Ders: Aşk ve Üniversite” filmini de izlemenizi öneririm. Film’de Saffet Hoca’nın dediği gibi “Bilgi, hap gibi bi’şey değil ki, hooop, yut, ekle kendine!..Hem, hap bile olsa, yan etkisi olur bunun.”

“…bu derste verilen bilgiye tepki göstermeyi, onu sorgulamayı öğreneceksiniz. biz şu an içinde bulunduğumuz zaman dilimine ne diyoruz? ”ders” sözlükte yazan anlamıyla: ”bir ilmin ya da sanatın sistemli olarak öğretilmesi.” bir diğer anlamıyla: ”bir olaydan çıkarılacak sonuç, yani ibret.” bir diğer anlamı: ”ihtar mahiyetinde cezalandırma.” bunlar sözlükte yazanlar. cezalandırma, ibret, sistemli öğretme. bu eş anlamlılığın tesadüf olmadığını sanıyorum.” (Son Ders: Aşk ve Üniversite filminden)

Eğitim sisteminde ciddi bir başarı örneği Finlandiya. Ayrıntılar için bkz [2]. “OECD ülkeleri arasında PISA’da Fin öğrencilerin başarılı olmasıyla ilgili soruya Finlandiya Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nda çalışan eski matematik ve fizik öğretmeni Pasi Sahlberg, “Biz çocukları nasıl öğrenecekleri öğretiyoruz, nasıl sınavlarda başarılı olacaklarını değil. Bu nedenle PISA pek umrumuzda değil. Bizimle ilgili bir sınav değil bu” ifadelerini kullanıyor”[1].

Eleştirel düşünce yeteneğini kazandırmak çok önemli. Prof. Dr. Mustafa Özcan hocamızın sunumundan alıntı yapıyorum:

Bir insanın eleştirel düşünce becerisine sahip olması için: (1) olayları başkalarının bakış açısından görebilmeyi, (2) karşıt tezleri savunanların “kabul”lerini  anlamayı, onların görüşlerini analiz etmeyi (3) kendi düşüncesini sorgulamayı öğrenmesi gerekir.

Hemen her konudaki “bilgi” ve “düşünce”nin bütün zamanlardan fazla olduğu bilgi toplumunda, sorunların çözümleri için önerilen tezlerin dayandığı “kabul”leri anlamadan, ortaya atılan bilgi ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulamadan “doğru”yu bulmak mümkün değildir.”[3]

Sorgulamayı öğretmek için birçok teknik var, bunları öğrenmek ve uygulamak biz eğitimcilere düşüyor.

Sorgulama eğitimi için okunabilecek çeşitli kaynaklar var, bazı yazıları okuma ödevi olarak vermekte fayda var.

Kaynak

[1] Eğitim FATİH ile kurtulur mu? , http://www.banadersanlat.com/index.php/makaleler-125/eitim/3778-egitim-fatih-ile-kurtulur-mu.html

[2] Why Are Finland’s Schools Successful? http://www.smithsonianmag.com/people-places/Why-Are-Finlands-Schools-Successful.html?c=y&page=1

[3] OKULDA ÜNİVERSİTE:ÖĞRETMEN EĞİTİMİNİ YENİDEN YAPILANDIRILMASI İÇİN BİR MODEL ÖNERİSİ, Prof. Dr. Mustafa Özcan

About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

Henüz yorum yapılmamış.

Bir Cevap Yazın

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

