//
Şu anda okuduğunuz...
eğitim üzerine düşünceler, Not aldıklarım

Motivasyon bilimi – Teşviklerle motivasyon sağlanabilir mi? Yeni yaklaşımlar …

Motivasyon hepimizin problemi. İş hayatı çalışanların performansını arttırmak için bu konuya bakarken, biz de akademik hayatımızın ve öğrencilerimizin başarımı açısından bu konuyla ilgileniyoruz.

Dan Pink ile şaşırtıcı motivasyon bilimi üzerine (Puzzle of Motivation) konuşması. Teşviklerin/ödüllerin gerçekten gücü var mı?

Sunumda anlatılan oldukça ilgi çekici. Mekanik becerileri gerektiren görevlerde, dışsal motivasyon olan ödül işe yarıyor. Bilişsel/idrak isteyen (rudimentary cognitive skill) görevlerde ödül/para işe yaramıyor. Özellikle karmaşık problemlerde, geneli görmemiz gereken problemlerde ödül tam ters etki bile yapabiliyor.

Dan Pink’in de belirttiği üzere;” …  bunun üzerine çalışan bilimciler motivasyonla ilgili yeni bir yaklaşım sunuyorlar. Bu yaklaşım içsel motivasyona dayanıyor daha çok. Bir şeyleri önemli olduğu için yapmaya, sevdiğimiz için, ilginç olduğu için yapmaya, önemli bir şeyin parçası olduğu için yapmaya. Ve bana göre, yeni iş işletim sistemimiz üç öğe etrafında dönüyor:

Özerklik: kendi hayatımızı yönetme isteği

Ustalık: gerçekten anlamlı olan bir şeyde gittikçe daha iyi seviyeye gelmek

Amaç: bizden daha büyük olan bir şeyin hizmetinde bir şeyler gerçekleştirme ihtiyacı.

Bunlar işimiz için yepyeni bir işletim sisteminin yapı taşları.” [1]

Kişinin kendini adamasını istiyorsanız, yönetim yerine kişilerin serbest bırakılması, özerklik sağlanması gerekiyor. Severek çalışması gerekiyor.

RSA Animation’un animasyonu da bu konuşmayı çok güzel çizgiye döküyor …

Şimdi düşünülmesi gereken şu – öğrencilerin daha motive olması için akademide bunu nasıl uygulayabiliriz…

Bu sunumda anlatılanlar aslında hiç şaşırtıcı değil, aslında bildiğimiz ama nedense çok uygulamadığımız bir yöntem bu.

Android grubuna ne yapacağımızın genel çerçevesini söyleyip onları özerk bıraktığımda gerçek başarı ve sahiplenme geldi mesela. Kendilerini geliştirmeyi (ustalık) hedeflediler, amacı gördüler ve özerktiler.

Akademide ve eğitimde; içeriği ve nasıl uyguladığımızı yeniden şekillendirmemiz gerek …

Kaynak:

[1] http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html

About enisden

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümünde öğretim üyesiyim. "Bilgiyi paylaştıkça artar." ilkesine inanıyorum. Bu blogda; akademik dünya, araştırma yöntemleri, eğitim ve bilgisayar mühendisliği çoğunlukta olmak üzere, hayata dair deneyim ve bilgilerimi paylaşmayı hedefliyorum.

Tartışma

Henüz yorum yapılmamış.

Bir Cevap Yazın

"Tanrım, Bana değiştirebileceğim şeyler için CESARET, Değiştiremeyeceğim şeyler için SABIR, Ve her iki şey arasındaki farkı anlayabilmek için BİLGELİK ver."

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change; courage to change the things I can; and wisdom to know the difference."
(P.R. Niebuhr)

TEGV

TEGV - eĞİTİM İÇİN BEN DE VARIM

Kategoriler

