İntihal/aşırma denince hep akademik yayınlar akla gelir. Öğrencilerin ödevlerinde de sıklıkla karşımıza geliyor.
Kopyala yapıştır kolay geliyor ama hırsızlık olduğu unutulmamalı.
Yapması kadar, tespiti de kolay.
Cümlenin o kişiye ait olmadığı kısa bir göz atmayla anlaşılıyor, sonrasını da bir Google araması hallediyor.
İntihal/aşırma tespit ve engelleme önerileri:
http://www.pyrczak.com/antiplagiarism/tips.htm
Aşağıdaki blog’da bu tespit süreci için kullanılabilecek ticari veya açık kaynak çözümler de listelenmiş:
http://asuyatuyolar.blogspot.com/2011/03/intihal-tespit-programlar.html
Öğrencilere bir konuda araştırma yazısı hazırlatırken şunları yapmalarını öneriyorum mesela:
– Konuyla alakalı yazılar iyice araştırılmalı
– Konuda mümkün olduğunca kendi cümleleriniz kullanılmalıdır.
– Bir başka kaynaktan alıntı yaptığınızda, alıntının sonuna referansı [numara] şeklinde belirtmeli ve yazı sonunda referanslar kısmında kaynağın içeriğini, yazarını ve web adresini belirtmelisiniz.
– Alıntının kelime kelimesine aynen alınması (ki “özlü söz” gibi aynen alınması uygun olanlar) durumunda, içerik çift tırmak “ ” arasında belirtilmelidir. Bir önceki maddede anlatılanlar da uygulanacaktır.
merhabalar, sizin yazınız benim de lu yazıyı yazmama ilham kaynağı oldu, umarım işinize yarar.
http://asuyatuyolar.blogspot.com/2011/03/intihal-tespit-programlar.html