Kişisel gelişim çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bu sefer konumuz “zaman yönetimi”.
Burada yazılanlar; okuduklarımdan, izlediklerimden (Randy Pausch’un sunumu) ve yaşadıklarımdan not aldıklarım – sonuçta bu işin uzmanı değilim, öğrencisiyim.
Hep birlikte öğreniyoruz ….
Zamanımızı etkin kullanabiliyor muyuz?
Ne yazık ki hayır.
Zaman çok değerlidir. Para sonra da kazanılabilir ama zaman geri alınamaz.
Öyleyse, zamanımızı daha iyi kullanmayı öğrenmemiz gerekiyor.
Böylece sevdiklerimize ve eğlenmeye daha çok zaman ayırabiliriz.
Tabii ki amaç daha az stresli ve daha verimli bir hayat. Zaman yönetimini nasıl yapacağım, diye stres yapmak değil.
Tanım olarak “zaman yönetimi” deniyor ama aşağıdaki deyişte de belirtildiği üzere, ancak o zamanı nasıl doldurduğumuzu/değerlendirdiğimizi yönetebiliriz.
“time can not be managed, you can only manage what you fill your time with”.
Nelerden söz edebiliriz :
– Öncelikler, hedefler ve değerlerin belirlenmesi
– İş yapma süreçlerimizi değiştirmek/geliştirmek
– Gün içerisinde verimli ve verimsiz olduğumuz saatleri belirlemek ve iş dağılımını ona göre yapmak.
– Planlamanın Önemi: Planlar değişebilir ama önemli olan değişebilecek bir plana sahip olmanızdır.
Yapılacaklar listesi (To Do List) – Önceliklerin numaralandığı (1-9) bir liste önerilmekte
Takvim – Hangi gün nerede ve ne yapmanız gerekiyor?
– Düzenli dosyalama (bilgisayarda ve basılı evraklar için)
– Hayır demeyi öğrenmek (nazik bir şekilde 😉 )
– Ertelemekten (proscinate) mümkün olduğunca vazgeçmek
– Teknolojiyi (eğer iş yapma süreçlerimizi geliştiriyorsa) kullanmak
– E-posta ‘ları bir kez okumak. Gerekli olanları belirli dizinlerde tutmak. Inbox’ı hep boş tutmak.
– Zamanın herkes için değerli olduğunu hatırlamak. Başka kişilerin değerli zamanlarını da gereksiz yere harcamamak. Saygı.
– Zamanımızı neye harcadığımızı tespit etmek için “time journal” tutmak.
– İş yerinde; işleri paylaştırmak, insanlara yetki ve sorumluluk vermek
– Daha az televizyon seyretmek, facebook’da daha az zaman harcamak 🙂
… vb
Yüksek lisans dersimde, mayıs ayında “zaman yönetimi” konusuna da değineceğiz.
Ama bu derse kadar, en azından Randy Pausch’un bu konudaki video’sunu izleyebiliriz (ingilizce ve ilk 8 dakika hocanın tanıtımı).
Burada not aldıklarımın çoğunu bu sunumdan yararlanarak hazırladım.
Bu sunumda geçen temel kavramlar:
http://www.alice.org/Randy/timetalk.htm
Sunum dosyası için:
http://www.cs.virginia.edu/~robins/Randy/RandyPauschTimeManagement2007.pdf
Sunumda da önerilen, Stephen R. Covey’in kitabı bende de var. Öneririm.
Etkili İnsanların 7 Alışkanlığı
Orjinal isim: 7 Habits of Highly Effective People
Stephen R. Covey
Harika öneriler.